Contemporary Art

極小美術館

2020.10/18(sun)~ 2020.12/6(sun)

No.34

観覧申し込みは090-5853-3766まで。入場は無料

張間成子展に寄せて

クリストファー・スティーブンス
(英国 ブライトン大学 美術学部教授)

I have had the pleasure of working with Seiko Harima over two separate periods of time now. Most recently as her mentor on the MA Fine Art course, and a few years before while she studied on an exchange visit to the Fine Art Painting degree, both at the University of Brighton. I mention this because even though her subject matter has changed, her ideas as an artist follow similar concerns. Formerly it was the scars of time left on ancient buildings, more recently it has become the idea of ‘the forest’.
In each of these instances I have found myself wondering where these places are. Despite the intense individuality of her work it nevertheless calls out to my own memories, making me think: “I know these places”. Yet how can I, given we have lived the majority of our lives so far apart? The answer in that these places are nowhere external, but deeply embedded in memory and feeling, and the skill Seiko possesses is in evoking through her paintings a sense of wonder, loss and strangeness that all of us share, regardless of individual pasts. Seiko explores memory, and how it could become expressed through, even embedded in, the physical worlds we navigate and inhabit.
When Seiko shows us the forest, it is not so much to say: this is a picture of somewhere she has visited but to present us with a journey of the soul. To look at these paintings is to see through her eyes – an intensely private vision – but also in this act of sharing, for us to know that while each of us may be alone in the forest, our journeys are similar to those of us who have gone before, or may do so again, long after we have left.
So perhaps rather than asking ourselves where these places are, we should instead wonder what we might find there? By swathing the trees in mist, these forests can only vaguely be perceived. This at once allows us to feel the silken qualities of the air that envelops not only the landscape, but ourselves as participants in this journey. In so doing we become the forest rather than viewing it separately. Also, by hiding the world in this way, we become more aware of ideas of possibility, and, strikingly for a painting, the notion of sound, be it the sharp crack of a branch, the patter of rain dripping from leaves, or the call of an unseen bird. None of these things are clearly stated in Seiko’s work, but instead evoked through the delight in the pure physicality of the paint she uses, for Seiko knows that painting, being an act of the hand as much as the eye, is as much a metaphor for our own transient existences as the places that she leads us through, to create a journey for us as unique and personal as it was for Seiko in making these works.


 張間成子さんと2回に渡り一緒に仕事できた事にとても嬉しく思います。最近はブライトン大学 大学院 MA Fine Art コースにて彼女の指導教官として、またその数年前は同大学へ彼女が交換留学生で美術学位として学びに来られた時です。これを言う理由はその数年前の彼女の制作テーマと現在の制作は変わっていますが、アーティストとして彼女の考え方は変わらぬ懸念に従っている事です。以前は古代の建物に興味を持っていましたが、最近の彼女の制作は「森」に関するテーマとなっています。その成子さんの仕事は個人の内面的要素から強い影響を受けているように考えられます。それらの森の作品を観ると私自身の記憶にまで呼びかけて、私も「この場所を知っている」と考えてしまいます。
 しかし、私たちの人生の大半が互いに離れて生きている為、これは有り得ない事ですが、もしかして何処にも存在しない場所であったり、彼女の記憶のものかもしれません。彼女が持っているこの絵画的表現は単に場所の外面では無く、記憶に深く留められたその思いを、それぞれの過去に関わらない私たち全員が共有する不思議感、損失感や奇妙さを呼び起こしてくれます。彼女が持っている素晴らしい感性はその絵画を通して一層刺激し、私たちの心理的な思考をどう表現していくかを強く試しているようにみえます。
 成子さんが私たちに森の作品を見せてくれる時には沢山の事は語りません。これはどこか彼女が訪れた場所のようだが、私達の現在の魂(Soul)の旅を提示しているような気がします。
 彼女の目を通してこれらの絵を見る事ーこれは強烈なプライベートヴィジョンー成子さんが共有するヴィジョンに、私たちそれぞれが森で一人ぼっちでいるかのよう、それはタイムレスのように感じます。そのため自分自身にこれはどこにあるのかと聞くよりも、あそこで何を見つける事が出来るのかを考えるべきであるかもしれません。霧の中で木々を覆うことによって、これらの森は漠然としか知覚できませんが、これは風景だけでなく、この旅の参加者として私たちを包む絹のような空気を感じさせてくれます。
 そして、森を別々に見るだけではなくその森になれる事もでき、枝の亀裂、葉より滴る雨、または目に見えぬ鳥の呼声などの音にもっと気づく事が出来ます。これらは成子さんの絵画の中では明確に表現されていないが、彼女が利用している絵具の純正な物的の喜びを通じて引き起こされる事は間違いない。成子さんにとって絵画制作は目と同じくらい手の行為も大事であり、私たち自身の一過性の存在のメタファーとしてある事、そして独創的で個性的な絵画を制作している作家である。
(張間成子 和訳)

DMイメージ

Forest. Mist and Space-3(2020制作)
Oil on canvas 600 x 500mm

DMイメージ

Into the Feeling-4(2020制作)
Oil on canvas 600 x 500mm

DMイメージ

Forest. Mist and Space-2(2020制作)
Oil on cvanvas 600 x 500mm

DMイメージ

Forest. Mist-1(2019制作)
Oil on canvas 700 x 1000mm

DMイメージ

Into the Mist(2019制作)
Oil on canvas 700 X 1000mm

張間成子

【Art Education】
2013
アートセンター・カレッジ・オブ・デザインでデザインと油絵を習う ※14年まで (米国カリフォルニア州パサデナ)
2017
ブライトン⼤学School of Art 短期交換留学(英国)
2018
名古屋芸術⼤学美術学部卒業
現在
ブライトン⼤学 ⼤学院MFAコース在籍 ※9月修了(英国)
【Publication and Press】
2018
8月29日、「芸術の本質を問い直す」岐⾩新聞⽂化欄
2020
7月22日、韓国 ⽂化雑誌 People in Korea「Sungja Kim’s Exhibition」出版
【Art Project】
2018
アイチトリエンナーレ2016 エデュケーションプログラム参加
【Exhibition】
2014
4月、アートセンター・カレッジ・オブ・デザイン(デザイン360展⽰室/Hill campus・米国)
2016
5月、みのかもAnnual Culture2016(美濃加茂市⺠ミュージアム)
2017
2月、現代美術の新世代展2017(極⼩美術館)
2017
5月、みのかもAnnual Culture2017(美濃加茂市⺠ミュージアム)
2018
3月、名古屋芸術⼤学卒業制作展(愛知)
2019
1月、4⼈展「中⾵、南⾕、⽮橋、張間」(極⼩美術館)
2019
1月、現代美術の視点2019(極⼩美術館)
2019
11月、3⼈展「Vibration: Jonny Kingstone, Sandra Liberta, Seiko Sungja Kim」(ギャラリー128/ブライトン⼤学・英国)
2020
2月、個展(ブライトン市⽴ライブラリーフォヤーギャラリー・英国)
2020
7月、ブライトン⼤学 ⼤学院修了制作展「Virtural Exhibition」(英国)
※開催時点